Is een eigen website nog nodig?

Dit artikel delen:

Is een eigen website nog nodig? Zijn er tegenwoordig geen andere, betere manieren om online zichtbaar te zijn?

Social media

Kan je niet gewoon een business uitbouwen via Facebook, Instagram of andere social media? Er zijn zeker mensen die daar in slagen. Maar de vraag is ook of het dat is wat je wil.
Want je kan jezelf ook de vraag stellen of het wel verstandig is om jezelf volledig afhankelijk te maken van een extern social-media-kanaal.
Wat gebeurt er als zij iets wijzigen? Wat als ze populariteit verliezen? Wat als de wetgeving wijzigt?
Toch een aantal zaken om in het achterhoofd te houden. Eén van de fundamenten van een eigen zaak is nl. dat je zelf  “in control” bent en niet al te afhankelijk bent van anderen.
Natuurlijk moet je de social media niet links laten liggen.
Maar misschien is het beter om ze te gebruiken om mensen naar je winkel, je event, je website, … te brengen en niet om er volledig afhankelijk van te zijn.
Zo kan je makkelijker schakelen bij wijzigingen.

Zoekmachines

En dan heb je nog de zoekmachines zoals Google.
SEO (Search Engine Optimization) of het optimaliseren van je website voor zoekmachines is iets wat er kan voor zorgen dat mensen jou kunnen vinden.
Mensen Googlen een hele dag door op alles en nog wat.
Een goede ranking in Google wordt ook wel eens ”digitaal vastgoed” genoemd.
En daarvoor heb je natuurlijk eerst een eigen website nodig!

Uitstraling

Je eigen website is de plaats waar jij bepaalt wat er te zien is, te lezen valt enz. Waar jij de look & feel bepaalt. Waar jij aan je imago bouwt. Passend bij jou en bij jouw zaak.
Op je website kan jij jouw expertise in de verf zetten. Dit is jouw podium. Jouw vitrine. Dé plaats waar mensen je kunnen leren kennen.
  • Waar je je kwaliteiten in de verf kan zetten.
  • Waar je tevreden klanten aan het woord kan laten.
  • Waar je je projecten kan tonen waar je trots op bent.
  • Waar je je verhaal kan doen, je geschiedenis kan vertellen.
  • Waar mensen kunnen zien en voelen waar jij voor staat.
Je kan er ook je kennis delen. Zodat mensen je gaan vertrouwen en waarderen. Wat een vereiste is als je graag wil dat ze klant worden.
Je kan ook nieuwtjes delen. En een link leggen naar de echte wereld: evenementen aankondigen, opendeurdagen, tentoonstellingen, … of wat dan ook.

Bereikbaar

Het internet is niet meer weg te denken.
Mensen verwachten gewoon dat je een website hebt. Dat ze je altijd kunnen terugvinden als ze dat willen.
Mensen verwachten daar je contactgegevens te vinden. Dat ze je kunnen mailen of bellen. Of dat ze daar je openingsuren terugvinden indien van toepassing. Of je volgende tentoonstellingen of optredens
Mensen verwachten ook dat ze daar meer over jou, over jouw kunst, over jouw bedrijf te weten kunnen komen.
Als je wil dat mensen jou, jouw producten, jouw kunst, jouw diensten, jouw aanbod, jouw bedrijf serieus gaan nemen, dan is een website echt een must.

Dus: is een eigen website nog nodig?

Ja zeker!
Behalve een eigen website zijn er natuurlijk nog andere dingen zoals: social media, een mailinglijst enz.
Maar een eigen website is de start!
Daar stuur je de mensen naar toe van op je social media. Dat is wat mensen vinden als ze gaan Googlen.
Dat is jouw eigen online plek die je volledig zelf in handen hebt en die je helemaal zelf vorm kan geven.